Caravans op dieet

Caravanfabrikanten maken hun producten steeds lichter. Nieuwe bouwtechnieken en -materialen zorgen ervoor dat kampeermiddelen tientallen kilo’s lichter zijn vergeleken bij soortgenoten uit eerder bouwjaren. Op de Kampeer en Caravan Jaarbeurs (10 t/m 14 oktober in de Jaarbeurs in Utrecht) staan weer volop voorbeelden van ‘afgeslankte’ caravans.

Ooit had je een stevige middenklasser met een flinke motor nodig om een caravan over de Pyreneeën te trekken. Tegenwoordig gaat dat moeiteloos met de kleinere generatie trekauto’s, mede doordat caravans steeds lichter worden. Nieuwe bouwmethoden en lichtgewicht materialen zorgen dat caravans tientallen kilo’s zijn afgeslankt vergeleken met de modellen van pakweg vijf jaar geleden. Het caravandieet werd ingezet met de Knaus Travelino, gevolgd door de Knaus Deseo en de Dethleffs Coco waarvoor niet alleen nieuwe onderstellen werden ontwikkeld, maar ook door het gebruik van hoogwaardige schuimconstructies voor de opbouw. De Duitse caravanfabrikant Dethleffs gaat nog een stap verder en presenteerde onlangs een studiemodel waarbij beide caravanwielen worden aangedreven door 54 pk sterke elektromotoren en een eigen accupakket. Op die manier kunnen ook elektrisch aangedreven auto’s prima met een caravan overweg. De e-Coco is nog niet leverbaar – volgend jaar volgen uitgebreide praktijktests.

Campers ook steeds lichter
Gewichtsreductie speelt ook een grote rol bij de bouw van campers. Zo’n 90 procent van alle campers is gewoon met het B-rijbewijs te besturen, zolang het totaalgewicht maar onder de 3.500 kilo blijft. Doordat campers echter steeds luxer worden – met extra opties die dus extra gewicht in de schaal brengen – worden ook hier nieuwe technieken toegepast om campers lichter te kunnen bouwen. Voorbeeld is het ‘Super Light Chassis’, dat Hymer in samenwerking met chassisfabrikant Al-Ko liet ontwerpen en bouwen. Dat chassis, waarbij onder meer composiet dwarsliggers worden gebruikt (in plaats van staal) is terug te vinden in de nieuw geïntroduceerde Hymer B-klasse Modern Comfort: een integraalcamper met de nieuwe Mercedes Sprinter als basisvoertuig. De Hymer B-MC is genomineerd voor de NKC camper van het jaar. Primeur: deze Hymer B-MC wordt tijdens de Kampeer en Caravan Jaarbeurs in Utrecht voor het eerst aan het Nederlandse publiek getoond.